Docenten

Igor Pietrowitsch

vakdocent Beeldhouwen

Igor Pietrowitsch (1968) is afgestudeerd aan de Constantijn Huygens in Kampen, afdeling beeldhouwen. Tussendoor heeft hij 9 maanden stage gelopen op de kunstacademie in Riga. Het accent ligt op anatomisch boetseren en giet technieken, maar hij zoekt daarnaast verbreding in andere technieken. Zoals het   van verf, die specifiek op de juiste kleur gebracht wordt ter ondersteuning van de beelden. Verder houdt hij zich bezig met het maken van gevelstenen en bijbehorende technieken. Igor is gericht op duurzaamheid en artistiek uitblinken.

Heb je een specialisme?

‘Ik hou ervan om samen met elkaar er achter te komen wanneer er iets niet klopt in het maken van je sculptuur. De kunst is dit bespreekbaar te maken, zonder persoonlijk op te vatten. Met als doel verder te komen en van je beeld te maken wat het moet worden. Dit proces is boeiend en bewaak ik zorgzaam’.

 

Hoe ziet een les bij jou eruit?

‘Ik heb ongeveer 8 tot 10 cursisten die zelfstandig werken. Dat wil zeggen; iedereen kiest eigen materiaal en is bezig met zijn/haar vorm. Wanneer er behoefte is aan een duidelijke opdracht dan geef ik die. Tussendoor maak ik rondes om samen te kijken hoe het gaat; klopt de vorm, hoe is gaat het gebruik van gereedschap en wat kan beter. Soms bespreken we een werkstuk in de groep om gezamenlijk te kijken naar goede oplossingen. Dat is legitiem; altijd met positieve inbreng’.

Wat hoop je cursisten mee te geven?

‘Inzicht in het eigen proces en kunnen formuleren wat er nodig is om zo ver te komen. Boven de maatstaf kijken van mooi of lelijk; dat is niet interessant. Hoe kom je tot iets, hoe ziet mijn pad daarnaartoe eruit, en ook niet te ver vooruit plannen omdat je dan teveel in je hoofd zit.’

Wat vind je leuk aan lesgeven?

‘Overbrengen van kennis is voor mij een positieve leidraad die energie geeft. En ook wat ik weer terugkrijg van cursisten, want er gebeuren veel mooie dingen die ik niet voorzien heb. Zo zijn er processen waarin mensen ongemerkt enorm mooie dingen maken. Aan mij dit naar boven te halen. Hoe mooi is dat!’