Docenten

Leander Zimmerman

vakdocent Theater

Leander Zimmerman (1991) studeerde in 2014 af aan de opleiding Docent Theater van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Zwolle.

Na zijn afstuderen is hij aan de slag gegaan bij Cultuurkust. Hij is hoofddocent van Jongerentheaterschool Wolf, docent in het onderwijs en bij verschillende andere theatercursussen. Ook organiseert hij projecten in het sociaal domein en werkt als cultuurcoach voor po-scholen.

In Nijmegen heeft hij een eigen theatergezelschap, Theater Nora, waarvoor hij regisseert, schrijft en jonge makers en spelers benadert.  Als regisseur werkt hij voor verschillende opdrachtgevers zoals gemeenten en instellingen en  (semi)professionele (jeugd)gezelschappen. Hij werkt met amateurspelers en maakt op projectbasis korte voorstellingen met leerlingen van scholen. Leander schrijft in opdracht een theatertekst en werkt regelmatig als trainingsacteur.

Heb je een specialisme?

‘Mijn specialisme is het aansluiten bij de vraag van de groep, zonder hen te pleasen. Deelnemers te leren wat ze willen leren, ook als ze nog niet weten dat ze dat willen leren.’

Hoe ziet een les bij jou eruit?

‘Een les bij mij eindigt vaak met de vraag: wat was vandaag voor jou nieuw? Ik werk onderzoekend en zoek steeds naar nieuwe ervaringen voor mijn deelnemers. Mijn lessen zijn altijd op maat gemaakt en ik vind het leuk om te zoeken naar ontwikkeling bij mijn spelers.’

Wat hoop je cursisten mee te geven?

‘Dit verschilt per cursus en per persoon, maar over het algemeen denk ik dat ik hen wil meegeven dat theater prachtig kan zijn, als je er wat moeite voor doet en dat het niet erg is als iets oncomfortabel of spannend is.’

Wat vind je leuk aan lesgeven?

‘Ik vind het leuk om te zien hoe mijn deelnemers een ontwikkeling doormaken. Een kind dat voor het eerst een scène speelt zonder te lachen, een volwassene die voor het eerst écht haar stem durft te verheffen, een jongere die voor het eerst op de vloer staat zonder bezig te zijn met het oordeel van anderen, maar erop vertrouwt dat hij interessant genoeg is om plaats in te nemen op het podium. Die momenten maken het lesgeven voor mij leuk.'