Docenten

Riët Stegehuis

Vakdocent tekenen/schilderen

Achtergrond

Riët Stegehuis is in 1964 geboren in Enschede. In 1988, na even Grafische Vormgeving te hebben gekozen, studeerde zij als Illustrator af aan de AKI waarna zij voor diverse opdrachtgevers illustraties, portretten en muurschilderingen heeft gemaakt. In 2008 is Riët als docent Beeldende Kunst & Vormgeving afgestudeerd aan ArtEZ, Zwolle. Sindsdien geeft zij les aan diverse leeftijden; van CMK projecten in het primair onderwijs en verschillende leeftijden in het VO, tot volwassen groepen bij Cultuurkust of in haar eigen atelier. Dit combineert zij met rondleiden bij Museum de Fundatie in Zwolle en Heino en bij het Vrouwenhuis in Zwolle. Voor het maken van vrij werk is ook nog tijd; van schilderijen in olieverf, acryl en aquarel tot het maken van prentenboeken, met teksten, naar eigen idee.

Ben je gespecialiseerd in iets?

‘Niet in één specifieke richting, ik werk behoorlijk breed: illustreren, tekenen, portretten, model, olieverf, aquarel, acryl.  Mensen en dieren, natuur.’

Hoe ziet een les bij jou eruit?

‘Inspireren, met foto's, werk van kunstenaars en door op vraag dingen voor te doen, bijvoorbeeld technieken. Linken leggen met de kunstgeschiedenis. Ik werk graag met thema's: seizoenen, natuur of een stroming in de beeldende kunst. De vraag van de cursist is belangrijk voor mij: wat wil iemand leren? Portret, stilleven, landschap? Oefenen in een techniek? Ik vind zelf veel verschillende dingen leuk, dus ik kan alle kanten op. Bij elkaar kijken om van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen. Nabespreken en feedback geven. Zelfvertrouwen geven, mogelijkheden tonen, moed inspreken als dat nodig is, je werk leren corrigeren. En het belangrijkste: leren kijken, daar begint alles mee!.’

Wat vind je leuk aan lesgeven?

‘Mensen leren kijken. Ze verder  helpen, over een drempel. Mensen wijzen op hoe ze bezig zijn, wat goed gaat. Als je hoort dat de tijd snel om ging en ze er energie en een andere kijk van hebben gekregen. Zelf ook geïnspireerd worden door werk dat wordt gemaakt. Het sociale aspect, de gesprekken.’

Wat hoop je cursisten mee te geven?

‘Dat ze meer kunnen dan ze denken, en zichzelf verrassen en verbazen.

Dat mislukken eigenlijk niet kan, dat er veel manieren zijn om iets te maken en dat je iets kunt maken dat nog niet eerder bestond, behalve in jouw hoofd. Als kunstenaar ben je vrij, je kunt maken wat je wilt. Leg de lat niet onnodig hoog door een werk te maken dat boven de bank moet komen te hangen! Het schilderen is een proces, stap voor stap, het heeft tijd nodig. Focus niet teveel op een van tevoren bedacht idee, durf te experimenteren.  Het resultaat zal anders zijn dan je dacht, vaak beter.’

www.colourandline.nl